Winterbanden wetgeving
De wet- en regelgeving over winterbanden en sneeuwkettingen in Europa verandert regelmatig. Bovendien heeft elk land zijn eigen regels. De afgelopen jaren zijn er enkele belangrijke veranderingen geweest als het gaat om de wet- en regelgeving over winterbanden en sneeuwkettingen in Europa. We hebben deze op een rijtje gezet.
Gewijzigde wetgeving in 2024
Vanaf het najaar van 2024 gelden nieuwe regels voor winterbanden in Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Zweden. Kort samengevat: in deze landen is een band binnenkort alleen een winterband als deze het sneeuwvloksymbool heeft. Alleen een M+S codering voldoet dus niet meer. Deze aanpassing van de wetgeving geldt voor lichte voertuigen, zoals personenauto’s, en voor zware voertuigen zoals vrachtwagens.
Duitsland en Oostenrijk
Vanaf 1 oktober 2024 moeten winterbanden in Duitsland en Oostenrijk voorzien zijn van het sneeuwvloksymbool (Three Peak Mountain Snow Flake – 3PMSF). Tot die tijd voldoen banden die zijn geproduceerd vóór 2018 en alleen een M+S codering hebben aan de winterbanden-wetgeving in deze landen.
Frankrijk
In de periode 1 november – 31 maart gelden er eisen in 48 departementen, in bergachtige delen van Frankrijk. Vanaf 1 november 2024 is alleen een band met het sneeuwvloksymbool wettelijk een winterband. Een band met alleen een M+S codering is dan dus geen winterband meer.
Zweden
In Zweden veranderen de regels op 1 december 2024.
Voor voertuigen tot 3.500 kg geldt dan dat winterbanden het sneeuwvloksymbool moeten hebben. Voor aanhangers tot 3.500 kg worden banden met alleen een M+S codering nog tot 1 december 2029 als winterband erkend.
Voor zware voertuigen (> 3.500 kg) geldt: vanaf 1 december 2024 moeten de winterbanden op de vooras en de aangedreven as voorzien zijn van het sneeuwvloksymbool. Voor de overige assen volstaat alleen het M+S symbool. Dat geldt ook voor de assen van opleggers en trailers.
Bron: VACO